Gunnar Grøndahl i Drammen kirkeforum 6. oktober 2025
Hvordan har kunsten formidlet kirkens budskap gjennom århundrene – og hva sier samtidens kunst om Guds nærvær og fravær?
Mandag 6. oktober samlet Drammen kirkeforum rundt seksti interesserte til foredrag med Gunnar Grøndahl i Bragernes menighetshus. Kvelden bød på en reise gjennom billedkunstens tolkninger av Jesu liv – fra middelalderens altertavler til moderne kunstverk som stiller spørsmål ved tro og tvil i vår tid.
En erfaren formidler av tro og kultur
Gunnar Grøndahl er ordinert prest med utdannelse fra Det teologiske fakultet. Etter mange år som prest begynte han i 1972 i NRK Fjernsynet, først i redaksjonen for religiøse programmer sammen med Sverre Tinnå, senere i flere andre redaksjoner. I over førti år har han vært en tydelig formidler av tro, etikk og menneskelige spørsmål. Etter pensjoneringen har han fortsatt som vikarprest og frivillig medarbeider i kirke og lokalsamfunn. I 2017 ble han tildelt Kongens fortjenstmedalje for sin innsats.
Denne kvelden tok han for seg hvordan bildekunsten har speilet kristen tro, og hvordan uttrykkene har forandret seg i takt med tidens teologi og menneskesyn.
Fra Bebudelsen til Oppstandelsen
Med et rikholdig utvalg bilder tok Grøndahl forsamlingen med på en kunsthistorisk og teologisk vandring:
- Bebudelsen ble belyst gjennom verk av Simone Martini, Sandro Botticelli, Ossawa Tanner, James Tissot og Håkon Bleken. Fra høygotisk eleganse til moderne eksistensiell alvor viste han hvordan kunstnerne tolker hvordan det guddommelige trer inn i menneskelivet.
- I fremstillingene av Jesu fødsel pekte han på kontrasten mellom glans og sårbarhet – fra Murillos og Melchers’ varme nativity-scener til Noldes ekspressive fødsel og Rembrandts stille Simeon i tempelet.
- Under temaet Jesu liv og møter med mennesker trakk han fram Asta Nørregaard, Christian Skredsvig, Rembrandt og moderne kunstnere som Håkon Gullvåg og Håkon Bleken. Kunstverkene viste hvordan bibelens fortellinger blir satt inn i en samtidig kontekst.
- I lidelsen og døden så vi Rembrandts Ecce Homo, Gauguins Den gule Kristus, Munchs Golgata og Chagalls Hvit korsfestelse – bilder som lar smerten og håpet stå side om side.
- I oppstandelsen ble Giotto, Rogier van der Weyden, Eugène Burnand og Caravaggio brukt for å vise hvordan kunstnere har skildret troens gjennombrudd – fra stillhet til jubel, fra mørke til lys.
Guds fravær – og vår tids bilder
I siste del av foredraget gikk Grøndahl inn i samtidskunsten, der Gud ofte er fraværende, men likevel nær som erfaring og lengsel.
Han trakk fram Mark Rothkos meditative fargeflater og Rothko-kapellet som rom for stillhet og åpenhet, Maurizio Cattelans “Den niende time” (paven slått til jorden av en meteoritt) og Kazimir Malevitsjs “Svarte kvadrat” som et symbol på fravær og begynnelse.
Med henvisning til Jon Fosses poesi reflekterte han over hvordan troen i dag ofte leves i stillheten – ikke som visshet, men som lengsel etter mening.
Musikk, samtale og etterklang
Som alltid i Drammen kirkeforum ble kvelden rammet inn av musikk. Pianist og kantor Galina Trintsoukova akkompagnerte klarinettisten Aurora Grønnestad, som på imponerende vis bidro til et musikalsk pusterom og ettertanke.
Etter foredraget fulgte en samtale med spørsmål fra salen. Mange uttrykte gjenkjennelse og takknemlighet over å ha fått nye perspektiver på hvordan kunst og tro berører hverandre.
En kveld til ettertanke
Kvelden i Bragernes menighetshus ble et møte mellom tro, kunst og livserfaring. Gjennom bilder, ord og musikk ble deltakerne minnet om hvordan troen stadig finner nye uttrykk – i penselstrøk, farger og stillhet.
For mange var det en kveld som ga etterklang.




